Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 29

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 32

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::load() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 161

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 138

Strict Standards: Non-static method JRequest::clean() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 33

Strict Standards: Non-static method JRequest::_cleanArray() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/environment/request.php on line 463

Strict Standards: Non-static method JRequest::_cleanArray() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/environment/request.php on line 464

Strict Standards: Non-static method JRequest::_cleanArray() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/environment/request.php on line 465

Strict Standards: Non-static method JRequest::_cleanArray() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/environment/request.php on line 466

Strict Standards: Non-static method JRequest::_cleanArray() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/environment/request.php on line 467

Strict Standards: Non-static method JRequest::_cleanArray() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/environment/request.php on line 468

Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 35

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 38

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 39

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::load() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 161

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 138

Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 46

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 47

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 50

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 53

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::import() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 54

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/loader.php on line 71

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 57

Strict Standards: Non-static method JLoader::register() should not be called statically in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php on line 58

Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php:29) in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/session/session.php on line 423

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php:29) in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/session/session.php on line 423

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/import.php:29) in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/session/session.php on line 426
Potong Kuku Ikut Sunnah Nabi

Warning: Parameter 3 to botDatsoPic() expected to be a reference, value given in /home/kskbtcom/public_html/libraries/joomla/event/dispatcher.php on line 136
Sekarang ni ramai yang pakai cincin. Tapi ikut suka dia je. Sunnah nabi jarang nak ikut. Renungkan.

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kukuyang panjang…. bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untukkesemua babi-babi tersebut….. potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau punhanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahankotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.


Tertib pemotongan kuku mengikut sunnah.

Percayalah.

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalamnajis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilangwalaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalahberkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Initak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudahbernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakaicincin pakailah di jari

1] jari manis2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari 1] jari tengah 2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

DAH HABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU…INSYA’ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH….

((Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-’Asqalani (10/345) menyebut:

Maksudnya: “Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun… Ibn Daqiq al-’Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: “Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan.”))

Written by mohd zahar ibrahim   |   Last Updated on 22 Jan 2012 01:12
 
     

Cadangan Dan Komen

CADANGAN DAN KOMEN

Required *

  Refresh Captcha  
   
     

Arkib KSKBPT


Warning: Creating default object from empty value in /home/kskbtcom/public_html/modules/mod_archive/helper.php on line 47

Warning: Creating default object from empty value in /home/kskbtcom/public_html/modules/mod_archive/helper.php on line 47

Warning: Creating default object from empty value in /home/kskbtcom/public_html/modules/mod_archive/helper.php on line 47

Warning: Creating default object from empty value in /home/kskbtcom/public_html/modules/mod_archive/helper.php on line 47

Warning: Creating default object from empty value in /home/kskbtcom/public_html/modules/mod_archive/helper.php on line 47

Warning: Creating default object from empty value in /home/kskbtcom/public_html/modules/mod_archive/helper.php on line 47

Warning: Creating default object from empty value in /home/kskbtcom/public_html/modules/mod_archive/helper.php on line 47

Warning: Creating default object from empty value in /home/kskbtcom/public_html/modules/mod_archive/helper.php on line 47

Warning: Creating default object from empty value in /home/kskbtcom/public_html/modules/mod_archive/helper.php on line 47

Warning: Creating default object from empty value in /home/kskbtcom/public_html/modules/mod_archive/helper.php on line 47
 
 
Home Home
     

Iklan KSKBPT

Kami mempelawa anda untuk mengiklankan produk atau perkhidmatan anda di sini.

  • TAKAFUL MALAYSIA -





    TAKAFUL KENDERAAN BERMOTOR & CUKAI JALAN:

    Perbaharuai Takaful dan Cukai Jalan anda melalui Kelab Sukan Dan Kebajikan BPT. Hubungi Mohd Zahar (012-5858797)

  • TAJWID PANTAS VERSI 2 -

    Tajwid Pantas Versi 2

    Terbaru...! Tajwid Pantas Versi 2. Lebih grafik dan ditambah dengan sisipan contoh-contoh ayat Al-Quran bagi setiap hukum tajwid. Dapatkan sekarang di Kiosk KSKBPT pada harga RM 13.00 senaskah. Hubungi Zahar (012-5858797 / 019-5499971) untuk sebarang pertanyaan.

  • MADRASAH TAHFIZ AS-SOLIHIN -

    upah haji

  • WWW.PESONADESIGN.COM -

Web Design by: PESONADESIGN.COM
    Top

Siapa Di Talian

We have 16 guests online
     

Statistik Pengguna


Warning: Creating default object from empty value in /home/kskbtcom/public_html/modules/mod_stats/helper.php on line 106
Content View Hits : 437925
#fc3424 #5835a1 #1975f2 #119ea9 #0fe971 #051663